HEINEKEN, Happy Tosti en Milieuwerk richten nieuwe organisatie op: Social Capital

2 juli 2020
HEINEKEN, Happy Tosti en Milieuwerk richten nieuwe organisatie op: Social Capital. Social Capital verbindt werknemers met een zichtbare of onzichtbare arbeidsbeperking aan werkgevers in de horeca
Leiden, 2 juli 2020 – In de Heineken Experience zijn HEINEKEN Nederland, Happy Tosti en Milieuwerk vandaag officieel een samenwerking aangegaan onder de naam Social Capital. Social Capital is een jong en ambitieus bedrijf, ontstaan vanuit een gedeelde visie van de drie partijen: zoveel mogelijk mensen met een zichtbare of onzichtbare arbeidsbeperking een betaalde baan bieden bij horeca, events en venue partners van HEINEKEN. 

Marc Jitta, Directeur Out of Home HEINEKEN Nederland: “Het zijn ontzettend moeilijke tijden voor onze partners in de horeca en evenementen industrie en we helpen ondernemers waar we kunnen. Tegelijkertijd moeten we ook focussen op de lange termijn impact die het heeft op onze samenleving en worden juist nu de minder sterke arbeidsgroepen hard geraakt. Vorig jaar raakten we in gesprek met Happy Tosti en Milieuwerk. Zij zijn al lange tijd bezig om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een mooie werkplek te bieden. Maar we zijn er nog lang niet in Nederland. Met de kennis van Milieuwerk op het gebied van detachering, de ervaring van Happy Tosti met de opleiding en coaching van deze doelgroep in de horeca en de relaties die wij vanuit HEINEKEN hebben met ondernemers, zagen we direct de kans om nog meer mensen te helpen. Gezamenlijk starten we een nieuwe organisatie genaamd Social Capital. Ons doel is om zoveel mogelijk mensen aan een betaalde baan te helpen bij onze partners in de horeca, events en venues en een bijdrage te leveren aan een inclusieve arbeidsmarkt. Voor ons is deze tijd een extra motivatie om met volle energie door te gaan met Social Capital, we geloven dat we juist nu elkaar kunnen helpen.” 

Jasper Kool en Wibe Smulders van Happy Tosti: “In ons land is er een grote groep mensen met een arbeidsbeperking op zoek naar een leuke baan, maar helaas is dit niet altijd even makkelijk. Het gaat van mensen die vanwege fysieke of mentale redenen moeilijk aan een baan komen tot mensen die hier coaching en begeleiding bij nodig hebben. We vinden het belangrijk dat zij zichzelf ontwikkelen op een plek waar ze plezier uit het werk halen en gewaardeerd worden. De horeca is bij uitstek een sector waar dit kan en we geloven dat ook ondernemers daar hun voordeel uit kunnen halen. Niet alleen omdat het ontzettend leuk is om met onze mensen te werken, maar ook omdat zij de extra taken van huidige medewerkers kunnen overnemen en ze daarmee meer focus hebben op hun eigen werkzaamheden.”

Centrale Hub als opleidingsplek 

Het begint allemaal bij een centrale hub. Per regio is er een centrale horecagelegenheid  – waaronder de Heineken Experience in Amsterdam en later de eigen brewpub van HEINEKEN in Leiden – die als startpunt dient voor het opleiden van medewerkers. “Het opleiden van de medewerkers doen we in samenwerking met de Heineken Experience. Gezamenlijk ontwikkelen we opleidingsmodules die op maat gemaakt zijn voor ieders talent. Onze medewerkers leren het vak samen met ervaren horeca partners en zijn zo breed inzetbaar in de lokale arbeidsmarktregio. Het is gaaf om op deze manier samen te werken met onze horecapartners zoals Brasserie Groep die dezelfde visie delen en hiermee de ambitie van Social Capital mogelijk maken. Daarnaast ook geweldig om te zien hoe enthousiast en gemotiveerd de eerste medewerkers van Social Capital nu al aan de slag willen gaan bij de Heineken Experience en de Brasserie Groep. De energie en passie die zij uitstralen werkt aanstekelijk. Als je het leuk vindt wat je doet, dan gaat de rest vanzelf is onze ervaring. We gaan zo een hoop banen creëren samen met HEINEKEN” aldus David Jansen en Wouter de Vaal van Milieuwerk.  

Kijk voor meer informatie op www.socialcapital.nl. Voor vragen en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met persinfo@heineken.nl.

Over Social Capital

Social Capital is een jong en ambitieus bedrijf, ontstaan vanuit een gedeelde visie van HEINEKEN Nederland Happy Tosti en Milieuwerk: samen creëren we een inclusieve arbeidsmarkt waarin heel Nederland een eerlijke kans krijgt. Met als doel om zoveel mogelijk mensen met een zichtbare of onzichtbare arbeidsbeperking door middel van opleiding en coaching een betaalde baan te bieden in de horeca. Social Capital biedt de flexibiliteit van een startup met de ervaring van een multinational. Het team van Social Capital is verantwoordelijk voor de de werving en selectie, opleiding, coaching, plaatsing, administratie en verloning van de werknemers. HEINEKEN verbindt haar horecapartners aan Social Capital en helpt met het creëren van arbeidsplaatsen.  


Over Milieuwerk
 

Milieuwerk is sinds 1990 actief op het terrein van arbeidsintegratie, scholing en re-integratie en werkt in dit kader vanaf dag één samen met diverse partijen in de keten van zorg en inkomen, zoals gemeentelijke instellingen, bedrijven en onderwijs- en hulpverleningsinstanties om zo invulling te geven aan sociale werkgelegenheid.   


Over Happy Tosti
 

Bij Happy Tosti werken mensen met en zonder arbeidsbeperking. Het merendeel van de medewerkers heeft een arbeidsbeperking zoals bijvoorbeeld autisme, borderline, lichamelijke aandoeningen en auditieve- of visuele beperkingen. Jobcoaches helpen om de medewerkers waar nodig te begeleiden  Inmiddels zijn er 7 filialen in Nederland.  


Over HEINEKEN Nederland
 

Heineken® is het belangrijkste merk van het wereldwijde HEINEKEN concern, dat zo’n honderd brouwerijen in vijftig landen telt. Heineken pilsener is in ruim 180 landen te verkrijgen en is daarmee het meest mondiale biermerk ter wereld. HEINEKEN is al meer dan 150 jaar marktleider in Nederland en kent de bierwereld door en door. Met een onuitputtelijke bron van kennis en ervaring zet HEINEKEN zich in om klanten vooruit te helpen.

ZOEKTERM.